Uppgift E. Definiera verksamhetens centrala begrepp/termer i nuläget
Definiera minst åtta centrala begrepp i verksamheten. Exempel på centrala begrepp kan vara kund, beställning, spel. Ett exempel på en definition är: ”Kund är en person eller organisation som är mottagare av spel och andra tjänster i utbyte mot pengar.” Använd gärna Wikipedia för att få hjälp med definitionerna, men anpassa dem till företaget AFFE:s verksamhet . Det vill säga ta inte med generella definitioner, utan gör definitionerna så att de beskriver hur företaget Affes använder begreppen.
Kontrollera att varje definition följer de krav som anges i Lau (2011) i artikelkompendiet och som diskuterats vid föreläsningen. Notera särskilt följande: Definitionen ska vara intensionell, det vill säga definitionen ska svara på frågan: ”Vad är företeelsen som ska definieras?”. Definitionen ska också ange vilken kategori (”genus”) som företeelsen tillhör och beskriva det skiljer företeelsen från andra företeelser i kategorin (”differentia”), se ”genus-differentia” hos Lau (2011). Definitionen ska inte vara en cirkeldefinition, det vill säga definiendum ska inte förekomma i definiens. Definitionen ska heller inte innehålla onödiga ord, det vill säga ta bort de ord som inte tillför något så att definitionen blir så koncis som möjligt.